Saturday, March 26, 2011

mana lebih bahaya inflasi atau deflasi????

ahh inflasi, deflasi aper jadah menatang nie???.....hehehehe setakat nie kebanyakan org yg aku jumpa semua kat aku salah sebut bila aku cakap deflasi je mesti "ko salah sebut lerr bro inflasi lerr bkn deflasi"....sebenarnya korang sedar ker akan kewujudan deflasi nie???....

gambar di bawah nie menunjukkan deflasi tuu memang wujud......


deflasi tu aper erk?

kalau nak ceritakan pasal deflasi nie sehari pn abis tapi ia lebih kurang cam nie;

"katakan ader sebuah pulau yang hanya terdapat satu jenis barang dan kuantiti barang tuu adalah sebanyak 10, harga setiap barang tersebut adalah rm 10.00, dan harga barang tuu naik menjadi rm 10.50 so tuu adalah inflasi, dan barang tu berkurang jadi 5 pada harga yang sama atau lebih so tu adalah deflasi"

jadi inflasi nie terjadi bila duit banyak barang pn banyak tapi deflasi plk duit banyak barang xderrr......ehmm jadi mana lebih bahaya erk...

pada pendapat aku deflasi adalah lebih bahaya coz kalau korang tgk kat area deflasi pada graf diatas ia terjadi sekitar tahun 09-10 so korang ingat ag x aper kesannya kpd kita....kalau korang semua perasan situ lerr bermulanya crisis barang kawalan yang masih berlarutan niee....ehmmm

tapi yg paling panas telinga sekali ader juga hamba Allah yg bagi statement cam x pergi sekolah "harga barang naik bising harga getah, bonus, ader segala macam ag yg masuk poket tuu naik x bising plk".....

mungkin ader plk yg berpendapat xper kalau dah deflasi tu menyebabkan crisis barang tapi duit tetap banyak ag.....http://azrideris.blogspot.com/2011/01/paper-king.html...sedar @ x itu ler kenyataannyerr...ehmmm

so jadi cam aku katakan sebelum nie "be the part of solution not problem"....sbb tu aku nak sangat korang semua ader plan dalam pelaburan bkn setakat ader pelaburan baru je join kena closing sikit je join...investment is more then that and the good news is in the information age everything is an investment, so it just need a plan....

klu susah sangat korang nak plan blh contact aku secara pesonal melalui FB aku akan cuba tolong plan~kan cita2 korang inshaALLAH...coz the what UTC do http://azrideris.blogspot.com/2011/03/macam-mana-aku-nak-bagitau-dunia-supaya.html.....

~investment itself cannot make you part of the solution, so plan it now at least you know what you doing~

salam......

No comments:

Anda Juga Mungkin Berminat