Thursday, March 24, 2011

akaun simpanan berhad(ASB) ?????

assalamualaikum.....

ehmm....rasanya ASB lerr antara pelaburan yang paling popular skrang nie, hasil dari terjahan aku ker blog2 yg bergenrekan pelaburan nie ramai yg x setuju ngan pelaburan yg dibuat oleh ASB nie....ader yg kata haram, ader plk kata konvensinal, ader yg kata secure, ader yg kata bagus, dan mcm2 lerr.....tapi tujuan aku menulis article nie bkn nak kata ASB nie bagus @ xbagus, seperti yg aku katakan sblm nie "investment is personal", so here is my opinion.....

FOA baru2 nie ader seorang member aku gitau aku yg pihak ASB ader call dia supaya buat pinjaman ASB, kata pegawai tuu pinjaman itu lbh baik dari menyimpan...."guano erk yie ASB ado call kawe, dio kato baik pinje dari sipe??".....dgr je aku pn trus kata "jgn bunuh diri ?...hahahah...xder ar seteruk tuu...aper2 pn aku ader attach kadar bayaran ASB utk rujukan korang klu berminat...


sebenarnya pada pendapat aku klu korang nak melabur ASB better melalui DDI bln2 dari buat pinjaman coz menurut compaund interest calculation utk 8% dividen klu korang pinjam ngan ASB 100000 dalm masa 20 thn polisi, sebenarnya dalm jangka masa 7-8 thn korang dah bayar habis pn tapi polisi ader 10 tahun lagi... ehmm and that is not a very good return of investment(ROI).....mungkin selepas 20 tahun korang dah ader 100000 dalm tgn tapi pada masa tuu aku xth ler aper yg korang blh beli ngan 100000 pada masa tuu....

~nie ader contoh anual inflasi rate utk rujukan korang semua~



tentang ASB nie secure ker???...klu aku kata x secure lansung cam hampeh je korang marah x...nie pengalaman aku sendiri .....sebenarnya aku dah melabur dlm ASB nie dah hampir 10 thn tapi dlm masa tu graf dividen yg dikeluarkan ASB adalah hampeh jadi mana jamin yg dijanjikan...ehmmm dari 10% - 7.5% dlm 10 thn bagaimana 10-20 thn lagi??..adakah ASB akan balik pada asal???....here some economy basic "the economic is not return to the same point but it keep moving forward"...klu x caya kenapa zaman kita kecil dlu 1.00 pn dah kaya kat sekolah tapi sekarang.....ehmmmmm

so plan you own investment is better than search for a secure investment, like i say before investment is a plan not the product and procedure....

klu korang semua ader pln ngan ASB that good, but here my advise "how can it be a plan if the unit price fit and only dividen is change?????"......

lastly i hope you all say yes to investment and is not risky at all.......because its made that way...

sekian wasalam......

5 comments:

Sang Gabriel said...

aha, pelan ni masih dalam rancangan

anyway, good entri

public mutual bagus gak

Azri Deris said...

tq...sebenar semua pelaburan adalah baagus....
~investment need a plan~...hehehe

fizalinolie said...

Wah! entri yang menarik dengan info yang begitu bernas. Hurmmm. Selamat berkenalan Ahmad Azri =)

Azri Deris said...

hehehe...selamat berkenalan....jgn lupa melabur yer....:)

Nomie's Cakes by Piqa Bakery said...

gold investment pun menarik:)

Anda Juga Mungkin Berminat