Thursday, June 16, 2011

Maksud pelaburan dari perspektif aku!!!!

“Investment is a plan not a product or procedure”, sebenarnya sukar bagi sesetengah orang untuk faham statement tersebut, that why semakin hari semakin ramai menjadi “investment victim”, investment victim pula akan menyebabkan seseorang hilang minat untuk melabur dan kebayakkannya akan menyalahkan consultant pelaburan masing-masing dengan alasan kerana telah menipu.

Sebenarnya consultant yang berdaftar dengan surujaya sekuriti (SS) tidak pernah menipu, mereka Cuma menjalankan aktiviti perniaagaan dengan menjual produk pelaburan dan keuntungan setiap consultant adalah berdasarkan sell yang dibuat, or simply says consultant is a job like teacher, engineer, doctor and others you cannot blame all of them for doing their job, and because of this people we never have a job.

Maksud pelaburan juga mempunyai pantulan sendiri, seperti apa yang dipantulkan oleh cermin pasti imej yang dipantulkan adalah sama dengan objek. Sebagai contoh bila ditanya kepada pelabur emas mereka pasti akan menjawab emas adalah pelaburan, bagi pelabur bursa pula akan memberi maksud bursa merupakan pelaburan, bagi pelabur real estate (harta tanah) juga menyatakan harta tanah adalah pelaburan, manakala jika ditanya kepada Mr. google ia akan member jawapan secara general tentang pelaburan " Investment is the commitment of money or capital to purchase financial instruments or other assets in order to gain profitable returns in the form of interest, income, or appreciation of the value of the instrument. Investment is related to saving or deferring consumption."

Seperti mana yang kita belajar dalam sains setiap imej yang dipantutkan adalah sonsang, oleh kerana imej yang songsang kita akan menjadi keliru serta kekok dengan pergerakkan sendiri, mungkin ini yang menyebabkan kebanyakkan orang takut untuk melabur not because they don’t want to invest is because they can’t control their own bias.

Jadi untuk mengelakkan imej menjadi sonsang we need to play a simple mirror trick, it not just repair the image it also manage to produce the infinite image or in money language “infinite return”, so that why investment is a plan, a plan when your play the mirror trick, when you have a plan or trick and is not about object (gold, silver, real estate, mutual fund and others) anymore is about the image you may concern.

Mungkin masalah sekarang ada yang masih keliru untuk memilih objek yang bakal dipantulkan, mungkin kalau anda sudi untuk membaca blog ini dari semasa ke semasa, inshaAllah saya akan cuba terangkan 5W 1H question (what, where, Who, why, when, how) tentang pelaburan.

Cuma sekarang nie kalau korang masih lagi fikir pelaburan adalah bila kita laburkan duit nilai duit kita akan bertambah maka korang bukan lagi pelabur yang sebenar korang Cuma mangsa pelaburan, so if you still think that way better check your investment portfolio and cash flow now I’m sure that is something wrong with your investment.

Sebenarnya "investment is everything, everything is investment", sebagai contoh mouse dan keyboard yang korang tengah pegang sekarang nie pun wujud kerana ada seseorang melabur keatasnya, so that why in previous entry I mention that in this age everything is an investment that why you need a plan at least you know what you doing.

2 comments:

Gieyana said...

Salam kenal..

a very nice entry..:)

Azri Deris said...

tq

Anda Juga Mungkin Berminat