Tuesday, June 21, 2011

The choice

FOA untuk menentukan apa benda sekali pun membuat pilihan yang tepat adalah satu proses awal yang baik, sebagai contoh terdapat banyak cara untuk menangkap ikan seperti memancing, menjala, memukat, dan banyak lagi, lain orang lain pendapat ada yang suka memancing, ada yang suka menjala, ada yang suka memukat, so different method of catching the fish is for different people. It likes investing “different investment for different people”, because every investment is design to do something different. Mungkin ini merupakan satu lagi alasan kenapa setiap pelaburan memerlukan rancangan dan setiap rancangan memerlukan pilihan yang tepat “the choice”

Dalam kewanagan there are three basic financial core ;

To be rich

To be secure

To be comfortable

Bergantung pada you all nak letak pilihan yang mana dulu, pilihan ni adalah sangat penting for your own future because it will help you in next 10 to 20 year later….inshaAllah. tiga cabang kewangan ini juga mungkin dapat membantu korang semua untuk merancang pelaburan, so kalau korang follow blog nie aku banyak menyebut pasal “investment is a plan not the product or procedure”, a plan that come from the choice that all of you choose.


“Different investment for different people”, mungkin apa yang menyebabkan lain orang lain pelaburan adalah kerana “the choice”, sebagai contoh orang yang suka memancing mungkin boleh di ketogerikan sebagai “comfortable investment”, dapat ke tak dapat ke is fine, kadang2 kena tunggu satu hari semata-mata nak dapatkan beberapa ekor ikan, ada pula yang main catch and release, jadi mereka begitu selesa dengan aper yang mereka buat.


Bagi yang suka menjala atau pun “secure investment”, bila cerita pasal menjala nie teringat kat abang aku yang suka menjala masa muda-muda dululah, yang pasti kena kerja lebih sikit dari memancing tapi hasilnya mungkin lebih banyak kerana setiap kali jala dicampak ada je ikan yang melekat kat jala tu, so maybe that what make it secure.


bagi “rich investment” pula, biasanya orang memukat nie akan kelaut berhari-hari atau berminggu-minggu untuk mendapatkan hasil tangkapan yang banyak untuk dikomesilkan, dan selalunya orang yang memukat ikan dilaut tidak akan balik jika hasil tangkapan yang tidak memuaskan. So that maybe what rich people do they never stop till they satisfied.

Jadi apa pilihan korang semua????????

Jadi apa pun pilihan korang adalah bagus kerana semua orang akan membuat piliha yang baik untuk diri sendiri, Cuma sebelum aku nak tekan titik noktah yang terakhir aku nak share satu cerita yang selalu aku dengar masa aku sekolah dulu, iaitu cerita mengenai “red Indian yang mengajar anaknya memanah”

“dalam masyarakat red indian kemahiran memanah adalah satu kemahiran yang perlu, jadi biasanya kemahiran memanah nie akan diajar oleh bapa masing-masing. Seorang bapa yang berketurunan red Indian dan mempunyai seorang anak yang juga red Indian mengajar anaknya memanah dengan keadah memanah bulan pada setiap malam, hari demi hari si anak memanah bulan sehingga dewasa dan merasa jemu dengan latihan yang ayahnya berikan. Akhirnya si anak bertanya kepada si ayah “dad, why you asking me to shoot a moon every night?” , lalu si ayah menjawab “ I has being waiting for you to ask me that, the reason why I ask you to do so is when that arrow doesn’t not reach the moon it will fall into a big mountain or maybe at a small mountain, if not in mountain maybe it will fall on big tree or small tree”.

Renung-renungkanlah.

1 comment:

Anonymous said...

westwood fashion show http://clothingtrends.eu/-zip-up-category106.html fashion club alabama 1820811

Anda Juga Mungkin Berminat