Saturday, February 12, 2011

The "MONEY" Revolution

hahaha....bila aku tulis tajuk "the money revolution" nie tiba2 aku gelak plk, mungkin sebab idea nie terlintas kat kepala aku selepas tengok member kat depan bilik aku tuu asyik main game digimon jer, aku rasa member aku dah tahap kritikal coz tgh study ker, tengok movie ker, makan ker tangan dia tetap tekan butang keyboard tuu, aku dah siap bagi nama samaran kat member aku nie "mandomon"...hahaha

Tapi article nie bukannyer nak citer psl mamat nie plk, anyway thank utk mamat nie ler aku dapat idea nak tulis blog hari nie, sbb bila aku tanya "ape ler ko buat nie?" dengan muka yang tak bersalah dia jawab "aku nak tengok digimon aku berubah jadi lebih kuat dengan naik level"~digimon revolusion~ tulah psl dia asyik sangat tekan keyboard tu.

Dari statement tu ler aku dapat idea nak tulis psl "the money revolution". sebelum aku pergi lebih lanjut, aku nak tanya sikit ler, sebenarnya korang sedar tak tentang revolusi yang terjadi pada duit nie, klu korang dah tahu bagus ler, tapi , mcm biasa ler aku nie cuma nak share aper yang aku tahu je.

ok, once upon the time....cehh, mcm cikgu tadika ler plk,

Sebenarnya pada pendapat aku revolusi duit nie terjadi seiring denga revolusi manusia, sedar atau tak duit pun ader sejarah yang amat menarik jugak, alah mcm yang korang belajar dlm sejarah tuu ader wang perak, wang emas, gangsa dan mcm2 lag ler yang boleh represent sesuatu nilai.

Tapi pandangan aku pasal duit nie plk mcm nie, duit itu melalui revolusi mengikut ketamadunan manusia, mari kita tengok step dibawah;

  1. The Hunter-Gatherer Age:

Pada zaman nie manusia hanya & terlalu bergantung kpd alam semula jadi "in order to survive and freedom". Pada zaman nie jgk manusia hidup dlm keadaan nomad(diversified), mereka nie cam cari pelaburan ler, & diaorang punya pelaburan "depend on good hunting spot and vegetation plentiful". Pada zaman nie garis freedom is depend on two major skill, iaitu memburu & bercucuk tanam, dan yang paling teruk adalah kemahiran tadi jgk menentukan hidup atau mati “between live or death” and that is very huge judgement in life, aku tak dapat nak bayangkan yang hidup yang sangat berharga nie bergantung kpd dua jenis skill yg sekarang nie dianggap tidak penting. Tapi aper yang menarik pada zaman nie, diorang semua tak perlu peningkan kepala pasal duit coz that is no socio-economy(rich, poor or middle class) maknanya semua orang adalah sama as long as they have that particular skill.

  1. The Agrarian Age:

Pada zaman nie plk tak banyak yang berlaku cuma ader sidikit perubahan dalam pelaburan yang diorang semua buat, iaitu technology development yang melibatkan penanam yang diorang lakukan, daripada nomad utk mencari tanah yang subur & tempat memburu, diorang telah belajar cara untuk mengembalikan kesuburan tanah and maintain the food production, daripada diorang nomad(diversified) hinggalah diorang semua kekal(don’t diversified), and in "investment don’t diversified is better than diversified, but sometime you need to diversified”. Dan apa yang berlaku pada zaman nie is the strating of sosio-economy which it is rich and poor, coz tuan punya tanah(land lord) akan jadi kaya & sesiapa yang berkerja akan jadi hamba.

  1. The Industrial Age:

Yang dikatakan bermula pada 1880s, tapi sesetengah sumber menyatakan yang zaman nie berluma lebih awal iaitu around 1500s dgn kemunculan Columbus, nie ler orang yang bercita-cita nak cari dunia baru tu, tapi sebenarnya Columbus nie bukannya nak cari “New World” tapi “New Resource”(commodities) ataupun dalam bahasa yabng lebih mudah mencari pelaburan baru ”New Investment” such as oil, copper, tin, and rubber. Kesan dari cita2 Columbus nie ler menyebabkan harga tanah melambung tinggi coz daripada tanam yang hanya boleh bercucuk tanam kepada pembekal sumber2 baru, cuba bayangkan yang tanah korang pada masa tuu ader tertanam commodities tadi, pasti korang dah jadi kaya raya, tapi pada masa tu ler sekarang nie walaupun rumah korang tuu ader emas atau perak tentu tanah korang tuu dah diambil oleh kerajaan dlm bentuk pampasan. Dan yang menarik pada zaman nie adalah kemunculan golongan pertengahan(middle class) yang disebabkan pertambahan pelung kerja dengan pembukaan kilang2 untuk memproses sumber2 tersebut. So the socio-economy is likes this the rich, the middle-class, and the poor.

  1. The Information Age:

Kita semua pada hari nie adalah hidup dalam dalam zaman infomasi yang dipenuhi dgn pelbagai jenis teknologi. Apa yang malang adalah sumber2 yang di cari oleh Columbus tadi tidak lagi begitu berharga tapi sumber2 yang dianggap tidak berguna pada masa tu plk yang menjadi begitu dan sangat berharga, nak tahu aper sebabnya kena lerr tunggu article seterusnya “klu aku lupa nak tulis tolong ingatkan erk”, tapi kat sini aku nak share ler sikit pasal trend pelaburan sekarang nie, klu korang perasan hampir semua bank ader pelaburan emas, and semua orang pun nak join sampaikan member2 aku pn ader plan nak beli emas, tapi bagi pendapat aku pelaburan emas adalah tidak berapa sesuai untuk seorang student, sebab tuu ler aku suggest kat diorang utk invest dalam sumber2 yang lebih murah seperti silver, and please remember commodities is the best weapon in order to beat the inflation and it’s also one of the best weapon for you to be freedom. That why the current socio-economy is likes this super rich, rich, the middle-class, and the poor.

there is a good news in information age to everyone that everyone is qualified to be freedom, but how?, and that is the answer you need to ask, tapi buat masa nie ak cuma boleh bagi hint untuk kunci freedom tuu, in more detail silalah baca article aku sebelum nie yang bertajuk “ the true freedom is at home”. InshaAllah aku akan pergi lebih detail regarding to that matter, tapi korang kena ler sabar dlu….hehehe, coz aku ader surprise nak share dgn korang semua inshaAllah dalam bln 5 @ 6 nie,……oppss tak boleh lerr cakap lebih2 nak tahu kena ler tungguuuuuuuuu.



No comments:

Anda Juga Mungkin Berminat